bilder.ngn.nu Bildbloggen. Djur & Natur.

onsdag 5 september 2007

Onsjökärret / Kanalen. Snok 070905

Filed under: Snok (Natrix natrix) — Etiketter: , — Nisse @ 22:28 22

Vanlig snok (Natrix natrix)
Trodde nog att jag inte skulle få syn på en enda men det blev två. Här är den första.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Klockan: 09:47. Brännvidd: 300(450). ISO: 125. Slutare: 1/500. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Jag fortsatte lite fram och tillbaka utmed kanalkanten och spanade. På väg tillbaka var det något som tilldrog sig min uppmärksamhet, i vänster ögonvrå. Mindre än en meter från mig ligger den helsvarta snokhonan. Jag såg ju denna individ bland de första snokarna i våras. Sedan dess har hon varit borta. Och nu låg hon där. Synd att det inte var mulet. Den svarta färgen på denna snok blir då liksom sammetssvart.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Klockan: 10:15. Brännvidd: 75(112). ISO: 100. Slutare: 1/200. Bländare: F7,1.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Har letat fram en bild, för att visa hur sammetssvart den är, från i våras (070425), när det är mulet, på just den här individen.
Vanlig snok (Natrix natrix) ©NGN-foto
Klockan: 11:52. Brännvidd: 85(127). ISO: 100. Slutare: 1/200. Bländare: F6,3.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Onsjökärret / Kanalen. Trollslända 070905

Filed under: Brun Trollslända (Aeschna grandis) — Etiketter: , — Nisse @ 21:58 21

Brun Trollslända (Aeschna grandis)
Mellan vingspetsarna är väl den här individen ca 12cm.
Brun Trollslända (Aeschna grandis) ©NGN-foto
Klockan: 10:00. Brännvidd: 160(240). ISO: 100. Slutare: 1/250. Bländare: F6,3.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Onsjökärret / Kanalen. Storskarv 070905

Filed under: Storskarv (Phalacrocorax carbo) — Etiketter: , — Nisse @ 21:37 21

Storskarv (Phalacrócorax carbo)
Jag har under en längre tid sett en Storskarv i kanalen men varje gång har jag lyckats skrämma iväg den. Idag gick det bättre.
Här simmar den.
Storskarv (Phalacrócorax carbo) ©NGN-foto
Klockan: 09:19. Brännvidd: 300(450). ISO: 400. Slutare: 1/250. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Sedan flög den upp på en lyckta och satte sig.
Storskarv (Phalacrócorax carbo) ©NGN-foto
Klockan: 09:28. Brännvidd: 300(450). ISO: 250. Slutare: 1/500. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Och bredde sedan ut vingarna för att fjädrarna ska torka bättre.
Storskarv (Phalacrócorax carbo) ©NGN-foto
Klockan: 09:29. Brännvidd: 300(450). ISO: 320. Slutare: 1/500. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

Onsjökärret / Kanalen. Kråka 070905

Filed under: Kråka (Corvus corone) — Etiketter: , — Nisse @ 21:36 21

Kråka (Corvus coróne)
Den här hoppade omkring bland stenarna vid kanalkanten och letade ätbart. Och höll ett öga på mig hela tiden.
 Kråka (Corvus coróne) ©NGN-foto
Klockan: 10:05. Brännvidd: 300(450). ISO: 125. Slutare: 1/500. Bländare: F5,6.
Kamera: Sony DSLR-A100 objektiv 75-300 [35mm: 112,5-450].

onsdag 6 juni 2007

Trollhätte kanal, Karls Grav. 070606

Filed under: Ladusvala (Hirúndo r. rústica) — Etiketter: — Nisse @ 22:07 22
Ladusvala (Hirundo rustica)
Om jag misslyckats med bilder på svala tidigare så tycker jag att denna bild uppväger det. Men jag är inte nöjd med den. För att få ?rätt? exponering på själva fågeln var jag tvungen att överexponera bakgrunden. Och det skapar lite väl kraftiga kontraster. Visst det går att fixa till i bildbehandlingsprogram, kanske, jag är inte så haj på det där.
Ladusvala (Hirundo rustica)

lördag 26 maj 2007

Bevingat

Fåglar är svårt att fotografera. Det är inte många bilder som blir bra. De flesta blir ”sådär”. Svalor har jag försökt fotografera ett par dagar nu. Jag lyckades faktiskt ”fånga” ett par flygande men skärpan blev inte tillräckligt bra så de åkte i papperskorgen. Däremot lyckades jag få ett par som satt på en vajer. Visserligen är skärpan tveksam. Det här paret har ett bo under en sådan där vit trekantig sak som hänger ut över vattnet och ska hålla båtarna mitt i farleden.

Ladusvala (Hirundo rustica) ©NGN-foto

Just den här trekantiga saken var välbefolkad. En fiskmås har inrett ett bo på ovansidan.

Fiskmås (Larus canus) ©NGN-foto

Skator är ju väldigt vanliga men jag har problem med att fotografera dem. De liksom känner på sig när man sätter kameran till ögat och så gömmer de sig. Den här hade svårt för att gömma sig – mitt på en fotbollsplan.

Skata (Pica pica) ©NGN-foto

söndag 20 maj 2007

Kanalen

Filed under: Kanadagås (Branta canadensis) — Etiketter: — Nisse @ 20:49 20
Söndag 070520
På eftermiddagen tog jag med mig hunden ut på en promenad. Mitt första mål var att leta upp några ormar. Men det ville sig inte. En familj med Kanadagäss ställde dock villigt upp.
Jag vet inte men först verkade det som om det var lite nyfikna på hunden eller så skulle den skrämmas bort.
De kom först simmande emot oss, från ena hållet.

Kanadagås (Branta candénsis) ©NGN-foto

Sedan vände de och kom emot oss från andra hållet.

Kanadagås (Branta candénsis) ©NGN-foto

Därefter visade de uppenbar oro.

Kanadagås (Branta candénsis) ©NGN-foto

Och här ser vi vad det berodde på.

Fraktbåt i Trollhätte Kanal ©NGN-foto

Nu behövde de inte vara så oroliga, fraktbåten passerade med god marginal.

Kanadagås (Branta candénsis) och fraktbåt i Trollhätte Kanal ©NGN-foto

Och strax efter kan vi se hur de små ser betydligt mer lugna ut.

Kanadagås (Branta candénsis) ©NGN-foto

« Newer Posts

Powered by WordPress